Motiváljuk, érdekeltté tesszük, hogy a feladatot vezényszóra, fizikai kényszer nélkül is ismételje, a kiképzés végére. Hogyan érjük ezt el? A
kölyökkutyánál úgy, hogy megvezetjük. A falat, a kezünk, testjeleink
segítségével olyan pozícióba tesszük a kutyát, ami gyakorlatot tanítani
szeretnék. A legegyszerűbb az „ül”, mert csak egy kicsit magasabbra kell tenni
a falatot a kutya feje felett és hamar letottyan a fenekére. Akkor, amikor a
fenekére ül – klikk+ jutalomfalat! Elsődleges (falat) és másodlagos (klikk) megerősítés! Klikker nélkül a jóóóó, oké szó a másodlagos megerősítés.
Megerősítünk egy jó viselkedést, nem a fájdalom inger megszűnésével
operálunk! Először néhány alkalommal
vezényszó nélkül gyakoroljuk ezt a pozíciót, de ez egy igen egyszerű feladat, nem
kell sok idő, hogy vezényszót kapcsoljunk hozzá! Akkor ez a gyakorlat így néz
ki: a fenekére ül – klikk-+ ül vezényszó -+ jutalomfalat! Mindez egyszerre és az ülést követő 1-2 másodpercen belül! Pusztán csak ennyit
jelent, hogy később kapcsoljuk hozzá a vezényszót! Így tanítva, nagyon hamar
megérti a kutya, hogy az „ül” szóhoz, milyen pozíció tartozik. Akkor a szó
kimondása után is le fog ülni, nem kell a megvezetés. Ennek ellenére nem
hagyjuk el a falatot, mert a figyelem fent tartásához, továbbra is szükségünk
van rá. Koncentrációt növelni lehet és kell! A kutya nem robot, amit, ha
bekapcsolunk, működik! Az ülés csak picike részgyakorlat a nagy egészhez képest.
Ezt így fogalmaztam meg az első írásaim egyikében a
blogomon. Ezért a hármas egység kezdetben: "vezeted az orránál
fogva, vagyis az étel szagával motiválod, kelted fel az érdeklődését, adod
a testjeleket, hozzáérsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a
hang, nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos! Hogyan tanulunk idegen nyelvet?
Többnyire rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy az adott cselekvéshez
kapcsoljuk a szót. Majd ismételjük,
memorizáljuk, majd ismételjük és memorizáljuk.
Egészen addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó
is, a tárgynál, a cselekvésnél. A KUTYÁNÁL UGYAN ÍGY
TANÍTJUK A SZAVAKAT! Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé nem válik a cselekvés.
TANÍTJUK A SZAVAKAT! Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé nem válik a cselekvés.
NAGY különbség, hogy az embernél van hosszú távú emlékezet, a kutyánál
viszont nincs! Így nem a gondolat, de a
reflex vezeti! Ezért kell mindent úgy csinálni, egyformán és pontosan, amit
tanítani szeretnénk, hogy a hangra, a vezényszóra azt a cselekvést hívjuk elő!
Az időben adott jutalom, ami rögzíti az adott cselekvéshez a szót is! A
feltételes reflex csak így tud kialakulni! A kicsi kutyával azért tréningezünk,
hogy a nevelés során legyen egy eszközünk, amivel a kutya ösztönös cselekvéseit
a magunk hasznára fordíthatjuk! Formáljuk a kutyát, hogy az ígéretes
kiskutyából egy örömet, büszkeséget adó, felnőtt kutya lehessen. Mivel is hasonlítjuk össze ?
Nézd alább a videót! Így tanítottuk régen, ez a „hagyományos”
módszer. Ma is használják, használom én is helyzetekben,de én előnyben részesítem a korszerűbb technikát. Sokan kedvelik ma is, mert gyors látványos eredményt ad. A látszat az, hogy hamarabb engedelmes a kutya így. Kattins a részletekhez >> ÜL, ÁLL, FEKSZIK vezényszavak tanítása
Hagyományos
Korszerűbb
A fenti videóban ott a póráz, rajta hám, nyakörv, pozíciókat is tanít, ugyan azok a gyakorlatok, mint régen! Csak a tanítás útja más. Nem megrántja a pórázt, nem nyomja le kézzel a kutya farát és a vezényszó se hangzik el előre! Megvezeti, motiválja, jutalmazza és a vezényszó kicsit később csatlakozik mindehhez! A póráznak, a hámnak a nyakörvnek, majd csak a későbbi gyakorlatoknál lesz szerepe! Amit bemutat, nem csak egyenes vonalú masírozás alaki gyakorlatokkal, de az apport és a későbbi vizsgafeladatok egy egy rész eleme!
Példa videók Siroccó Gorro -kis Úzó és tanulásra nyitott, szorgalmas gazdái. Ifjan egy évesen, és később 2-3 évesen, teljesen laikus kézben, de fejlődő kutyaiskolán tanulva.
Ez pedig motivációval
- Itt Gyuri a saját hangjával motiválja a kutyát, így tartja fent a folyamatos figyelmét Úzónak.
Kriszta motivációs tárgyat használ mindehhez.
Később a vizsgára készülésnél már az új technikát használták, amit egy ügyes kiképzésvezető segítségével sajátítottak el. Második kutyánál, már ezzel a technikával kezdtek és így haladtak nagy örömükre.