21/11/20

Új családba kerül

Amikor hazaviszed a kölyköt, meg kell ismertetned az új környezettel, ki kell alakítanod az új életét. Te még nem sokat jelentesz neki, hiába is beszélsz, utasítod, nem fog engedelmeskedni. Mi tenyésztőként egy jellegzetes kattogó hanggal hívjuk a kutyát az evéshez, majd később ehhez kapcsoljuk a nevét. Ezért, kölyökkutya tanítása az étkezésekhez kapcsolódik, hiszen döntően eszik, alszik, majd ahogyan nő, fejlődik, eszik, iszik, játszik, ismerkedik, a világgal majd utána alszik. 


A játék és az ismerkedés a világgal, azaz a tanulás szakasza egyre hosszabb. A te feladatod, kedves gazdi, hogy minden dolgot megtaníts neki. Az ember, a család szabályait te tanítod, az első perctől fogva, hogy hazaviszed a kölyköt! Az első lépés, hogy el kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit, ha szólsz, hozzá figyeljen rád!
Mielőtt enni kap, mond a nevét, így megtanulja, hogy a nevére érdemes figyelni, mert az jót, kellemes élményt, kaját jelent!  A neve arra szolgál, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy szeretnél kommunikálni vele! „Nézz rám, figyelj rám, mindjárt mondom, hogy mit tegyél”.
Az alomban, ideális esetben megtörténik a korai szocializáció. Figyelnek az emberre a kölykök, sokkal inkább magunkról kell a figyelmüket elterelni!
Ami mindig mozog, hangot ad, vagy nagyon ingerlően erős szaga van, az a tárgy köti le a kiskutya figyelmét! Ilyen tárgyakkal esélyem van elkerülni, hogy rám másznak, a lábam, a nadrágszáram, a kezem harapdálják. Pont úgy játszanának velem is, ahogy egymással és az anyjukkal teszik. Meg figyelhető az alomban is, hogy ha nem köti le őket bármilyen tárgy, szag, vagy bokor, valami ami lengedezik a szélben, játékra hívják egymást! Akkor kezdenek birkózni, egymást harapdálni.
Három nap elegendő, hogy a kutya otthon érezze magát, utána elkezdődhet a hosszú tanulás időszaka. Át kell vennünk az anya, az apa, a testvérek, a régi család nevelő szerepét. A kiskutya élete teljesen átalakul, új családja lesz!
A játék szerepéről egy kis emlékeztető! Sokáig és sokat kell játszania, hogy később ne legyenek gondok vele. Hat-nyolc hetes korban nem érheti lelki károsodás a kölyköket, mert ez tartósan megmarad és felnőttkorukban helytelen viselkedésben nyilvánulhat meg. Ezen időszakban erőteljesen növekednek, viselkedésük formálódik. A különböző fejlődési folyamatok hatnak egymásra, meghatározzák testi "szellemi" fejlődésük összhangját. A játék befolyásolja a fiatal egyed későbbi viselkedését. A hancúrozás komolyabbá, a harapások fájdalmasakká válnak és megmutatkoznak a dühösség első megnyilvánulásai. 

Megjegyzés: A játék-két kutya, vagy az alomban levő kölykök játéka, vagy a mama kutya és a kölykök játéka. Ezt kell pótolni, amikor bekerül az új családba a kutya! Nézd a videón, ahogyan az anyjuk tereli el a figyelmüket a szopásról, ami ösztönösen tör elő, a lengedező csöcsök látványától és a tej szagától. Lilu igyekszik rávenni őket, hogy ne szopjanak, de egyenek a tálból, vagy másra koncentráljanak!

                  

Fontos! Nem azért kell játszani vele, hogy kipipáljunk egy feladatot, hogy jól érezze magát a kutya! Azért kell játszani vele, hogy a játék során tanulja meg a szabályokat! Parancsok és utasítgatások, most még hatástalanok. Milyen szabályokat tanulnak az egymással való játékuk során?Ki milyen erős, hol áll a rangsorban, a harapással meddig mehet el, kit haraphat és kit nem, mikor kezdeményezhet játékot, mikor nem, mikor ehet, mikor nem., mikor van a pihenés és mikor a munka ideje.Szóval a család, a "falka" napirendjét meg kell tanulnia a kölyöknek. A kutya természetes (ösztönös-kódolt)viselkedését figyelembe véve tanítjuk az emberi beszédre, az emberi szabályok elsajátítására! Nem megy egyik pillanatról a másikra, hosszú hónapok folyamata !