Az emberi nyelvet tanítani kell! Pont úgy,
mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! A kutya képes megtanulni szavakat, de hosszú hónapok,
rendszeres foglalkozás kell ehhez. Ám nem a beszéd, irányítja! Főleg nem kölyök
korban, alig elválasztva a kutya családjától. Ezért a hármas egység kezdetben: Vezeted
az orránál fogva, vagyis az ételszagával motiválod, kelted
fel az érdeklődését, adod a testjeleket, hozzáérsz, mutatod, ránézel, ő
visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang, nem a szöveg, de a hangsúly,
ami fontos! Hogyan tanulunk idegen nyelvet?
Többnyire
rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy az adott cselekvéshez kapcsoljuk
a szót. Majd ismételjük, memorizáljuk,
majd ismételjük és memorizáljuk. Egészen
addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó is, a tárgynál,
a cselekvésnél. A KUTYÁNÁL UGYAN ÍGY TANÍTJUK A SZAVAKAT!
Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé
nem válik a cselekvés. NAGY különbség,
hogy az embernél van hosszú távú emlékezet, a kutyánál viszont nincs! Így nem a gondolat, de a reflex vezeti! Ezért
kell mindent úgy csinálni, egyformán és pontosan, hogy reflex szerűvé váljon a cselekvés. Majd az adott pozícióhoz egy szót is kapcsolunk hogy arra a hangra, azaz vezényszóra mindig azt a cselekvést hívjuk elő! Az időben adott jutalom,
ami rögzíti az adott cselekvéshez a szót is! A feltételes reflex csak így tud
kialakulni!
Példaként a labda
visszahozását említhetem. Apróságnak tűnik, de a titok a
részletekben rejlik.
Amikor eldobom, a labdát a kutya akkor fogja felém hozni, ha elfordulok, és más irányba mozdulok! Hiszen szoros a kapcsolatunk és követni akar egyrészt, másrészt azt látja, hogy nem veszélyeztetem az ő zsákmányát! Indul, felém jól van okos vagy, mondom elégedett hangsúllyal, és amikor odaér ismét dicsérem. Örülök, hogy a szájában a labda, tárgy, nem akarom eresztetni! Azt később tanítom. Majd ha 20-ból 20-szor mindig visszahozza, akkor kap az egészhez vezényszót. Akkor tanuljuk az egész játékhoz a szavakat, hogy a majdani kiképzés kezdetére az is rögződjön! Minden gyakorlatnál, tanulandó feladatnál így teszek!
Amikor eldobom, a labdát a kutya akkor fogja felém hozni, ha elfordulok, és más irányba mozdulok! Hiszen szoros a kapcsolatunk és követni akar egyrészt, másrészt azt látja, hogy nem veszélyeztetem az ő zsákmányát! Indul, felém jól van okos vagy, mondom elégedett hangsúllyal, és amikor odaér ismét dicsérem. Örülök, hogy a szájában a labda, tárgy, nem akarom eresztetni! Azt később tanítom. Majd ha 20-ból 20-szor mindig visszahozza, akkor kap az egészhez vezényszót. Akkor tanuljuk az egész játékhoz a szavakat, hogy a majdani kiképzés kezdetére az is rögződjön! Minden gyakorlatnál, tanulandó feladatnál így teszek!
Vagy említhetjük a behívást is. Nem felé
megyek, de távolodok tőle, ha azt szeretném, engem kövessen, azaz jöjjön oda
hozzám. Hiszen a mama kutya nem hívással veszi rá a követésre, hanem azzal, hogy irányt mutatva neki elindul határozottan a cél felé. A kölyök
meg követi. A követés ösztöne erősebb, mint parancsszavakra hallgatva
engedelmeskedni!
Miért írtam ezt le?
Az utóbbi években nagyon sok
film, TV műsor foglalkozik a kutyaneveléssel, a kutya viselkedészavarának
helyrehozásával. Általánosnak mondható, hogy a legtöbb baj, viselkedészavar, a
helytelen nevelésből fakad. Mitől lesz helytelen egy
nevelés? Attól, hogy a kutyáról, mint
állatról sokszor gondolnak mást az emberek, mint ami a valóság. Túl sok emberi tulajdonsággal ruházzák fel
őket, kölyökkutyákról azt képzelik olyanok, mint a gyerekek. Beszélnek hozzá, megmondják,
hogyan viselkedjen és akkor azt tudni is fogja.
Megtévesztő, hogy a kölyökkutya
figyelmes, érdeklődő és látszólag azonnal végrehajt dolgokat, amit mondunk
neki. Azaz, képes végrehajtani valamit, amit kitartóan ismételgetünk. Ez még
nem a "megtanult" viselkedés, amit minden helyzetben és azonnal végre
fog hajtani, ha beszélünk hozzá. A kutya nem szóból ért, más nyelven kommunikál és
másként tanul. 2011.11.21.