20/11/11

Karakter tesztek


"Az alkalmassági, viselkedési karaktertesztek a kynológiában azt hivatottak elősegíteni, hogy a tenyész-, szolgálati, sport-, munka- és vadászkutyák szelekciója minél hatékonyabban szolgálja az adott célkitűzéseket. Az erre irányuló próbálkozások régmúlt időkre tekintenek vissza.
Az első próbálkozást (Hutchison, 1934) azonban egészen a 80-as évekig hosszú szünet követte. Ekkortól viszont többen is sikerrel dolgoztak ki különféle teszteket (Bodingbauer, 1980; Goddard/Beilharz, 1982/83; Seiferleund Leonhardt, 1984; Wilsson/Sundgren, 1997; Slabbert/ Odendaal, 1999; Bradshaw/-Goodwin, 1999; Rüfenacht, 2002; Svartberg/Forkman, 2002; Saetre, 2005; Jones/Gosling, 2005). Ezek a tesztelési lehetőségek a mai napig jól használhatók, és kivétel nélkül arra irányulnak, hogy lehetőleg nagy pontossággal felmérhető és meghatározható legyen, hogy az adott kutya egy-egy előre meghatározott használati célnak megfelel vagy nem felel meg."
Fordításban tíz éve OLVASTAM ,ezt a karakter tesztet, sok elemre rábukkantam, amit mi is csináltunk a saját almainkban, tudományos kutatási szándék nélkül, csak úgy ráérezve a tenyésztés során. Cikkekben, etológiai tárgyú filmekben sok érdekes kutatási téma, vélemény megjelent, ami mindig elgondolkozásra késztetett, így hamar szokásommá vált a kölykök viselkedésének megfigyelése.
Mindig, nagyon örültem, ha egy cikket újra olvashattam , és összevethettem a saját tapasztalataimmal. A kutya.hu oldalon sok kiváló írás van/volt, ezért az eredeti oldalt linkelem(2021). 
Mivel mi munkakutyát tenyésztünk, kerestük,  a lehetőséget, hogy a lehető legkisebb csalódás érjen bennünket, amikor pályára lépünk. Akkor is így van, ha a cél és a pálya nem nemzetközi porond, versenyzés, magasztosan megfogalmazott célok. „Csak” a kutyaiskola, a napi élet, ahol a kutyának megfelelni kell! Nem csak, úgy ahogyan képes rá, de úgy ahogyan én szeretném, magabiztosan, jó kedvűen, görcsölés nélkül, de azért meggyőző teljesítményt mutatva.

A tesztelést megelőzi az alomban való gondoskodás, erről is ajánlok egy írást  Szintén az eredeti oldalra való hivatkozással. Én magam nem használok tesztet a kutyák értékeléséhez, a kiválasztáshoz sem. Sok-sok éves tapasztalatom, önismeretem alapján tudom milyen kutyát szeretnék, nekem milyen kutya való. Mivel sokadik generációs saját tenyésztésű, saját nevelésű kutyáink vannak, biztonsággal felismerem a viselkedésjegyeket. Kezdő kutyás, kezdő tenyésztőnek viszont segítség lehet , támpontot ad, ha megismerkedik a karakter tesztekkel, avagy elvégzi azokat. Kezdetben én is sokat jegyzeteltem, végig kísértem a kutyák fejlődését. Ma is megteszem. Ma már képpel, videókkal, írásokkal is kitudom egészíteni, a net-segítségével közzé is teszem .
Erre egy új blogot készítettem. http://kolyokkutya.blog.hu/

Nincsenek megjegyzések: