Hogyan tudnám a kutyámat leszoktatni? – és itt a gazdik óhaja
következik, mely viselkedésről is kellene leszoknia a kutyának. Ezek az elmesélt
viselkedések, ösztönös kutyareakciók, amik azért tudnak „rossz” szokássá
alakulni, mert a gazdi figyelmetlen, vagy helytelen elvárásokat támaszt a kutya
felé. Amikor valamiről „leszoktatni”
akarunk egy kutyát, már kialakult, tanult, számunkra kellemetlen viselkedés
rögzült. Ezeket a viselkedés elemeket többnyire mi magunk erősítjük meg a
kutyában, azzal, hogy nem korrigálunk az első alkalmakkor, vagy hibásan rá is
dicsérünk a nem kívánt viselkedésre.
Hiszen már tudja, mindig így csináljuk! Tegnap is, meg majdnem mindig úgy csinálja, de időnként megmakacsolja magát és hiába mondom, nem hagyja abba!- állítják a gazdák.
Másik gyakori vélekedés
gazda részéről.
Tudja, de látom rajta, hogy direkt nem úgy csinálja, szórakozik velem, vagy átakarja venni a falkavezérséget.
Bármennyire is okos és értelmes a kutyánk, még nem tudja, még csak tanulja az
ember szabályait, az ember elvárásait! Most még a természetes kutyaösztönök
működnek, a kutyát ért erősebb inger a döntő, nem a parancsnak, kérésnek való
megfelelés!
A kölyök kor, az első hat hónap!
Persze az okos kutya jelzi, mit szeretne, de a gazdik többnyire nem értik, leginkább félreértik, félremagyarázzák a kutya reakcióját. Írások tucatjai szólnak a kutyanevelésről, de olvasva másként képzeljük el, mint ahogyan a gyakorlatban működik. Nem tudom, mi marad ki az írásokból, vagy mi az a részlet, ami érthetővé teszi egy egy probléma megoldásának módját. Élőben, a kutyával és a gazdával, könnyebb megoldást találni. Ott azonnal látható, ki mit csinál. Azaz a kutya reakciójára, hogyan reagál a gazda.
Az én tapasztalatom, az, hogy a
gazdik későn reagálnak, egy megtörtént „rossz” eseményt büntetnének, azt
szeretnék, hogy a kutya belássa, milyen helytelenül viselkedett! Ez álom, édes
álom! A kutyának ilyen belátó képessége, erkölcsi érzéke nincs!
A kutya a jelenben él.
Ami most van, ami inger akkor éri arra reagál. KUTYAKÉNT reagál! Használja a testét, a hangját.
Szóval testjeleket és hangjeleket ad. Amikor az ember nem reagál ezekre az
apró jelekre, az okos kutya tovább megy és felhívja magára a figyelmet! Hogyan?
Izgatottan ugrál, rángat, harap, ugat, már amelyik temperamentumos. Amelyik nem
az, lehangoltan áll és az emberek azt képzelik, szégyelli magát és megszeppent,
mert rossz volt. Megoldás?
Gondold, végig mit csinálsz
rosszul?
Hol veszíted el az irányítást a kutya felett? Mitől lehet
türelmetlen, vagy izgatott? Miért nem vagy képes lecsillapítani az
izgatottságát, mikor más esetben sikerülni szokott? Mi a fizikai határod,
amikor testi erőfölénnyel próbálkozol? Milyen belső energiákkal rendelkezel,
amivel a kutyát mentálisan is „kézben tudod tartani „?
Fontos szabály, hogy a kutya azt nem tudja értelmezni, mit nem szabad, a feladatot úgy érti meg, ha mindig arra kap megerősítést, amit szabad.
A tilos
dolgokért mindig, azonnal büntetés jár! Viszont, ami az ember szerint tilos,
az a kutyánál természetes, ösztönös viselkedés lehet, amit tanítással nem lehet
kitörölni, csak elfedni valamennyire. Ezért a kutya megváltoztatása helyett, az
energiákat a céltudatos, a kutya korához igazított nevelésre kell fordítani. A jelenre koncentrálva, a jövő érdekében.
Csak a felnőtt (2-3) éves kutya lehet fegyelmezett, jól nevelt eb, aki a filmekben látott viselkedésminták alapján képes az emberrel együttműködni. A kölyök kor után, a növendék kor (kamaszkor) 6-12 hó, majd a fiatal kor 12-24 hó jön és csak ez után a felnőtt kor! Az első másfél év egy nagyon intenzív tanulási szakasz, hogy utána még tíz év felhőtlen kapcsolat legyen.