A kutya lét fenntartó ösztöne (evés, ivás) olyan erős ösztön, amire bátran alapozhatunk. Ennek segítségével megtanulhat a kutya „magyarul”. A jutalom falattal megerősíthetjük a nekünk tetsző viselkedést.
Majd a konkrét feladatok tanításánál a vezényszavak, az adott gyakorlathoz, tevékenységhez tartozó szó is megtanítható, pozitív megerősítéssel. Ül, fekszik, áll, hozzám, várj, figyelj, gyere, akadály, hopp, fúj, nem, okos, jó, stb. stb. A falattal megvezetjük a kutyát, a falat illata a kutya orrán keresztül hat, szeretné elérni a falatot, ezért követi a kezünket, melybe a falatot rejtettük.
A kutyát a kívánt pozícióba hozzuk (a kezünk, a testünk mozgásával irányítjuk ), a kívánt testhelyzetet elérő kutyát jutalmazzuk, vagyis megkapja a falatot. Később ehhez kötjük a vezényszót. Fontos a jó időzítés! Maximum két másodpercen belül kapja meg a jó gyakorlatra a dicséretet ( megerősítést)!
Majd a konkrét feladatok tanításánál a vezényszavak, az adott gyakorlathoz, tevékenységhez tartozó szó is megtanítható, pozitív megerősítéssel. Ül, fekszik, áll, hozzám, várj, figyelj, gyere, akadály, hopp, fúj, nem, okos, jó, stb. stb. A falattal megvezetjük a kutyát, a falat illata a kutya orrán keresztül hat, szeretné elérni a falatot, ezért követi a kezünket, melybe a falatot rejtettük.
A kutyát a kívánt pozícióba hozzuk (a kezünk, a testünk mozgásával irányítjuk ), a kívánt testhelyzetet elérő kutyát jutalmazzuk, vagyis megkapja a falatot. Később ehhez kötjük a vezényszót. Fontos a jó időzítés! Maximum két másodpercen belül kapja meg a jó gyakorlatra a dicséretet ( megerősítést)!
Amire megerősítést, dicséretet kap a kutya, azt fogja megtanulni pozícióként, gyakorlatként. Amire jóval később jutalmazunk, az már egy másik feladat, gyakorlat dicsérete lesz, így akár rosszat taníthatunk, ha lassan, késlekedve reagálunk. Például, ha ülésből éppen föl ugrik, és úgy tömjük a szájába a falatot, azt hiszi, hogy az ugrálásért jutalmazzuk. Egy idő után ezt fogja produkálni, mi meg nem értjük, hogy miért ugrál, ahelyett, hogy ülne. Vagy a klasszikus hiba, hogy ül-fekszik kombinációban tanítjuk a fekvést és a kutya simán a fekszik vezényszóra már nem fekszik le.
Kitartó ismétléssel a kutya megtanulja a szavakat, pont úgy, mint mikor mi idegen nyelvet tanulunk. Fontos, hogy mindig azonos hangzással, azonos ritmusban adjuk ki a vezényszavakat. Lábhoz, Ül, fekszik : legyen rövid, gyors, pattogó, áll, várj :kicsit elnyújtott hangzású, nyugodt hangon kimondott szó legyen.
Dicséret: Minden jó gyakorlatra, számunkra kívánatos tevékenységre jutalmazni kell a kutyát. Ez, lehet jutalomfalat, elégedett hangon elhangzó okos, jó, oké szó, vagy simogatás, lehet lazító játék, labda, huzakodó, zsákmány játék, vagy a kondicionált klikker hang.
A módszer jó. A pozitív megerősítés - motiválás, jutalmazás, rávezetés, korrigálás, ahol kell. Persze nem a kiragadott részletektől, de a teljes kiképzési technika elsajátításától működik. De! Joggal kételkedik az aki nem próbálta, nem csinálta a gyakorlatban eredményesen. Hiszen kutya is kell hozzá. Olyan kutya, aki figyelmes, jól motiválható, szoros kötődéssel van az ember felé, OKOS, a feladatot hamar megérti. Alomban szocializált, az anyja által is nevelt, egészséges eb.