29/12/23

Variációk a fekszik tanítására

 Nézd! Régen így tanítottuk a fektetést.

Ma így tanítjuk, póráz rántás nélkül, falat megvezetéssel

Alább a kikötött kutyát látod helyben ültetésből a pozíciókat gyakorolni vezényszóra. A kikötés az egy segítség, hogy ne üljön a gazdi elé, hanem értse meg a távolról irányítás mibenlétét is.Menetelés közben vagy állásból a kézmozdulat ugyan az, mint a régi fektetésnél, de itt is póráz rántás nélkül. 

Azaz a vezényszóra való végrehajtást tanítjuk meg, kényszer és rángatás nélkül. Amíg a szó nincs meg, pontosan nem rögzült az adott pozícióhoz, a kutya nem vagy csak véletlenszerűen fogja szóra végrehajtani, mert a mozdulatok, a szeme előtt levő kép hiányzik neki. Nem érti mit beszélsz.

Ezen a videón látszik, hogy tanítani kell állni és állásból is lefeküdni

Nézd, hogy a sokszor gyakorolt elemet ismétli a kutya. A videó vége felé már majdnem állásból fekszik le, de mégsem, mert az ő fejében is úgy állt össze a kép, hogy ül-fekszik egybe tartozó dolog.

Következő példa alább

A fotón egy egyszerűnek látszó feladat van, de az is öt egységből áll, mind külön tanulandó elem! Dobos ül és figyelj. Már azt a pillanatot látod, amikor a kutya várakozik a falatért. Leült, kapott azonnal egy falatot, majd a gazdi várakoztatta, hogy szépen, türelmesen üljön. Dobos meg is tette, mert már megtapasztalta, hogy ha ebben a pozícióban várakozik, jutalmul megkapja az áhított falatot. Nézi is a falatot, nehogy el tűnjön a szeme elől! Amikor ezt így gyakoroljuk, a kutyát úgy kondicionáljuk, (alakítjuk ki a feltételes reflexet) hogy később már a testtartásunk, a kezünk ilyen mozdulatára is leül és várja a falatot. Ez nem baj, ha pont ezt akarjuk tanítani, hogy erre a kézjelre üljön le, majd várjon egy kis ideig a jutalomra. Csakhogy a tanítás célja zömmel nem ez, hanem az ül -mint feladat tanítása! Mikor ez így sikerül az emberek tévesen azt gondolják, hogy a kutyát már megtanították ülni. Azaz néhány jó ismétlés után tudja a kutya mit is jelent az ül szó! Sőt, azt is tudja, ilyenkor figyelni kell. Mindenki meglepődik később, hogy ez mennyire nincs így. Más helyszínen, más helyzetben, a kutya nem ismétli ugyan ezt. Akkor jön a bosszankodás, hogy a kicsi kutya engedetlen és nem csinálja azt, amit mondanak neki. Pedig nem engedetlen, csak jó eséllyel még a szót nem tanulta meg. Itt még az ember test, kézjele, és a kapott falat alapján rögzítette magában az eseményt!  A fekvő pozícióval és vezényszóval ugyan ez a helyzet. A test, a kézjel, a gyakorolt szituáció miatt ismétel a kutya, de a szavakat nem érti, így felesleges ismételni unos untalan! Pont annyi hatása van, mint amikor két más nyelvet beszélő ember egyre ingerültebben, hangosabban magyaráz a másiknak!

Lásd tovább itt sem mozgásból fekszik megvezetéssel, előbb ül és utána fekszik. A gyors menetelés, a mozdulatok gyors reagálásra késztetik a kutyát. "Megvezetés"- az élelemmel ami jó hajtóerő, hiszen az ember szava még semmit nem jelent neki! Néhány (3) hete van a családban, még csak tanulják egymást. 

Ha idegen tanítja a kutyát a gazdinak pont úgy és pont azt a mozdulatot kell elsajátítania a szó ritmusával, hangzásával együtt, mert egy más ritmusban és hangzással kiejtett szót nem ismeri fel a kölyök kutya. ( a mozdulatot, a testjeleket sokkal hamarabb rögzíti, hiszen az a kutyáknál természetes kommunikációs forma, a morgással és az ugatással együtt.) 

Nincsenek megjegyzések: