18/10/15

Mit csináljak A KUTYÁVAL, mert harap!

Soha el nem múló kérdés, probléma: mit csináljak A KUTYÁVAL, mert harap! Az általános tanács elhangzik, leíródik tízezredszer is, de mindenki egyéni probléma megoldásra vágyik. Ott és akkor, amikor megéli, hogy a kedves, aranyos, bájos kiskutya harapni is tud, ami bizony fájdalmas. Többnyire a játék alkalmával teszi, de tiltás, büntetés, korlátozás alkalmával vissza szól, morog, meglepő módon harap is. 


Nálunk is előfordul, de ez nekünk nem okoz problémát, hiszen tudjuk, hogy a kutya a morgással kommunikál, a fogával "fog"- azaz meg fog dolgokat, hiszen nincs keze! Beszélni se tud, hogy azt mondja esetenként, hagyjál békén! Mi mindig az adott helyzetnek megfelelően reagálunk, a kutya hangulata, az árulkodó testjelei alapján. 
Nyesegetni kell a szárnyait, csillapítani a feszültséget vagy más félreértés van közöttünk, ami kiváltotta a kutya viselkedését? Döntés helyzetben vagyunk és nagy rutinnal egy pillanat alatt döntünk is. Kialakítottunk egy szokást, rendet, ahogyan a kicsi kutya nevelődik nálunk. A napi életritmusba, a család, a többi kutya közé kell beilleszteni a kölyköt, úgy, hogy maximálisan fejlődhessen, az egyéniségének megfelelően. Neveljük, formáljuk, tanítjuk, nem úgy nő fel, mint a gomba! Határozott, következetes nevelés, sok szeretettel, de legfőképpen nagy - nagy figyelemmel a kutya felé!


Nálunk a kölyökkutya nincs állandóan láb alatt, mert a kertünk több részre van osztva. Kertes házban lakunk, de a kutyák, kertben és lakásban is élnek. Az alom, a kennel, a kert hátsó részében van, az ott levő kis ház a szülőszoba. Abban cseperedik mindenki 4 hetes koráig. Onnan indulnak a "világba" , azaz hétről hétre tágul a mozgásterük. Először kerti kutyák, mert az egészséges fejlődéshez a levegő, a napfény, a mozgás, a természetes kutyalét elengedhetetlen, szerintünk. Így szépen fokozatosan ismertetjük meg a kölyköket az emberi világgal, szoktatjuk őket a lakáshoz. Családi kutyák, kísérő, sport, házőrző , jó esetben tenyészkutyák lesznek. Városi kutyák, akiknek rengeteg tanulni valójuk van.

A lakásban nyugodt viselkedést várunk, ez a hosszútávú cél. Nevelésükben az emberi szabályok megtanulására helyezzük a hangsúlyt, mert kutyaként jól tudnak működni, azt nem kell megtanítani nekik. Magabiztos, határozott, öntudatos , érdeklődő, kíváncsi, tettre kész eb, ez nálunk alap kívánalom. Innen indulunk.

Amikor velünk van nem játszunk vele, hogy jól érezze magát, de játékosan tanítjuk, közben korrigáljuk, tiltjuk is a nekünk nem tetsző viselkedést. Nem töltjük az egész napot a kutyával, ezért az egyedül maradást is meg kell tanulnia, bár igazán sosincs egyedül a szó szoros értelmében. Anyja, féltestvérei, apja, vagy nagyapja társaságában cseperedik. Nem falkában, mint inkább családi kötelékben és önállóságra is szoktatva.

Bizony én használom a költséget igénylő kényelmi megoldásokat, jó szervezéssel próbálom  örömmé tenni a kutyatartást. Csinálom, ahogy nekem és a kutyáknak is jó. Például ilyen beruházás, a szoba ketrec, ami sok bosszúságtól kímél meg, de nem csökkenti a tanulni valók tárházát.
Sok-sok éve egy angol könyvben olvastam először erről a lehetőségről, míg sikerült egyet megvenni. Azóta rendületlenül használom. Nem más ez, mint a bokszban alvás.

Tanítom erre is, mert nálunk a benti alváshoz ezt használjuk évek óta. Ám ehhez egy fáradt, jól lakott, alváshoz készülődő kutya kell, hogy ne legyen cirkusz és hiszti.
Bent is van, a családi élet részese így, de én is tudom csinálni a dolgom, idegeskedés nélkül. Segít a szobatisztaságra nevelésben, nyugalmat, elvonulási lehetőséget ad a kutyának, saját helye, kis kuckója van, amit szeret.
Célirányosan foglalkozom vele, a többi időt meg a kertben tölti, hol egyedül, hol a többi kutyával. A foglalkozásra néhány példa:

Amikor büntetem a kutyát, vagy letiltok bármilyen viselkedést, nem tudom videózni, hiszen nem törekszem arra, hogy ismételjen egy rossz viselkedést! Ezzel szemben a jó, a kívánatos viselkedést állandóan ismételtetem a kutyával, mert olyan helyzetet teremtek, hogy azt sűrűn megtehesse! Az ilyen sok jó viselkedésre jutalmat is kap!  MINDIG és AZONNAL. Falat, labda, simogatás, mozdulat, dicsérő hang. Kezdetben ezt a sort így együtt, majd eljutunk oda, hogy csak a szó is, egyenértékű lesz, falattal, labdával vagy bármilyen jutalommal!
A büntetést csak leírni tudom többnyire. Le is írtam. Na de, minden mozzanatról nem írhatok, ám élő szóban még sok életszerű történetem van. 

Szemléletes példák. 
1.Előfordul rendszeresen, hogy a kölyök egyszer csak kitalálja, hogy megakadályoz a haladásban, és bokán vagy vádlin harap. Az első alkalommal sem hagyom, hogy a lábam harapja, lesodrom, rádörrentek neeem, de azon nyomban terelem a figyelmét egy másik játék felé! Nincs lelki fröccs, kérlelés, de túlzott megtorlás sem, hiszen látom, hogy az anyjuk így játszik velük és ők is egymással. A csánk megfogása, a „megállítás” ösztönös tevékenység, mélyen kódolt viselkedés, a marhaterelő múltból. 
2. A gyerek harapdálását én tiltom az első perctől! De nem haragszom, nem vagyok felháborodva, csak egyértelművé teszem, mit várok a kutyától! Ott vagyok mindig a közös játékuk közben. Kormányozom mindkettőjüket. Hamar megértik a kiskutyáink, hogy a gyerek nem játékszer!  A gyerekek meg azt, hogy nem futkároznak, ugrálnak, sikongatnak a kiskutya közelében, de inkább labdát dobálnak neki, vagy jutalomfalattal kötik le a figyelmét. Fontos, hogy  nem kell felpörgetni a kutyát játékkal, de inkább lassítani célszerű a gyerek társaságában. Sétákkal, szabad rohangálással kutyatársaságban lehet a feles energiáit levezetni, nem a gyerekkel való futkározásban! Attól érzi igazán jól magát a kutya, nem akkor, ha megpróbáljuk szórakoztatni a saját igényeink szerint. Sok ember képzeli azt, hogy a kutya felhúzható és kikapcsolható, igény szerint! NEM!
3.Legyen VIDEÓVAL illusztrált példa is:
Kende és a kölykök.  Sok-sok plüss tettem ki, ami érdekes és cipelni való, arra tereltem a kiskutyák figyelmét. A gyerek nem önmagát kínálja fel játékként! Közös játék a cél, ahol a kölyök is és a gyerek is tanul! Megtanulják, hogy nem egymás játékszerei, de ha együtt vannak, kölcsönösen figyelnek egymásra! Persze itt is kell egy irányító, ez én vagyok! Sem a gyerek, sem a kutya nem tudhatja, mi lenne a jó megoldás. Meg kell tanítani nekik!  


Kamasz kutyák - Amikor a kutyák kergették volna megállt, adott nekik jutalomfalatot. A túlzott érdeklődésből elhívtam a kutyákat én is falatot adtam, vagy rátereltük a figyelmüket az evésre, a tálban levő tápra.

Másik korosztály, fiatalabb gyerek: Gerda. A pici gyereket is megtanítjuk, üljön le, legyen nyugodt a kiskutya közelében és puha játékokkal való huzakodás lehet a játékuk.......és számtalan élet adta lehetőség, megoldás, amit mindenkinek magának kell megoldania. Senki ne várja , hogy majd a kölyök kutya tanítás és irányítás nélkül tudni fogja és "hibátlan" kutyává cseperedik! A kölyök kor az alapozás, amit itt elmulasztunk, az később sokszorosan visszaüt. ( 2015. 10. 18.)