04/05/17
Az anya kutya büntet?
17/09/16
Pozíciók tanítása, csehes beülés
Megvezetéssel, illetve célkövetéssel: az előttünk ülő kutyát beültetjük magunk mellé úgy, hogy a kezünkben lévő jutalomfalatot vagy pálcát elhúzzuk az orra előtt a bal oldalunk felé, majd magunk felé újra előre. Elvileg ekkor a kutya a célt követve először a fejével beér mellénk, közben feláll, majd amikor újra magunk elé húzzuk a kezünket, megfordul és a fenekével mellénk ér. Ekkor a falatot vagy pálcát fölfelé mozdítva leültetjük. Ha ez a mozdulat már nagyon olajozottan megy, akkor a falatot illetve a pálcát már ne használjuk, majd adjunk hozzá vezényszót (ami legyen eltérő, mint amikor a kutya minket megkerülve kerül lábhoz), és a kezünkkel egyre kisebb mozdulatot téve várjuk el a kutyától ugyanazt a mozdulatot, amit eddig megvezetéssel/célkövetéssel megcsinált."
3. Profin, vezényszóra kell lábhoz menni a kutyának, hogy a verseny stílust taníthassa!
4.
A titok a kiképző személye, aki kiképzi a kutyát. Fontos a kéztartás, a lendület, ami gyorssá teszi a kutyát. Az ilyen bemutató videókon már nem a leges, legelső kezdeti lépéseket látod ! A kutya egy verseny stílust tanul, már egy éves kor fölött. A videókban szarvas hibát nem látsz, mert nem botladozik a kiképző, de pontosan tudja mit szeretne elérni! Az alapok már benne vannak a kutyában. Oktató videókban döntően a jót, a módszert mutatják be, ami szerintük, a célhoz vezet Vezet is, de egy az egyben, mindent nem tudunk lemásolni, hiszen az apró trükköket talán észre se vesszük, no meg, mások vagyunk, más a kutyánk! A másolás nem elég, kiképzési alapismeret kell ehhez, vagy kell egy segítő aki instruál, utasítást ad, mit hogyan csinálj !
No, erre lenne a kutyaiskola, nem azért, hogy a "kutyát" kijavítsuk, ha elrontottuk. Ezért kellene járni a rottweilerrel, nem másért. Amikor komoly tervekkel állunk neki, célszerű megismerkedni az adott kor követelményeivel, hogy ne "hibákat " gyakoroljunk. Így talán kevesebb lesz a csalódás, ha nem sikerül elsőre ! Mert nem sikerülhet így, hiszen a verseny, vizsgaképzés már feltételez elég sok kutyakiképzői ismeretet.
12. Nem hibákat korrigálnak egy életen át, remélve, hogy a vizsgán majd jó lesz! Egyszerűen kiképzik a kutyát! Tudatosan, pontosan ismerve a kitűzött célt, annak elérésének útját, haladnak előre.
20/10/15
Neveld, tanítsd, ne halogasd! Cibál,rág, felugrál
Kikerül a kutya az alomból, új gazdija, új családja lesz. Bizony egyedül marad, kutyatársaság nélkül, a megszokott környezete és játékai – testvéreivel való birkózás nélkül. Picit bánatos, picit kedvetlen, de az élet utat tőr, és néhány nap után belelendül a játékba! Cibál, rág, harap, felfedez, ösztönösen kutyaként viselkedik. Kezdetben mindenki lelkesen részt vesz a kutya játékában, örül, hogy milyen aranyos, milyen kis vagány. Aztán észre veszi, hogy a kutya felhergeli magát, egyre vadabbul és vadabbul harap, nem lehet leállítani . Akkor jönnek a jó tanácsok, a régi emlékek, hogy csapj rá újsággal, nyomd le, rázd meg a grabancát, szólj rá keményen, magas hangon imitálj fájdalmat, aztán majd abba hagyja!
Hát nem hagyja abba.
Vagy látszólag igen, de az nem tartós eredmény, minden játéknál, újrakezdődik, tán hevesebben, mint az előző alkalmakkor. Jön a kétségbeesés, uram isten, nem leszek falkavezér, lefog győzni a kutyám és átveszi az irányítást! Ez a falkavezér teória már régen megdőlt, de makacsul befészkelődött az emberek tudatába és elindul a kutya leszoktatása. Én soha nem szoktatom le a kutyát semmiről, de minden igyekezetemmel egy jól nevelt, fegyelmezett, sok örömet és büszkeséget adó kutyára törekszem.
A tanulás itt véget is ért, levittem a kertbe, pisilni, kakilni. Jól ki is számítottam az időt, hogy ez már esedékes, megkapta a „dolgok” elvégzéséért is a dicséretet. Picit visszamehetett a lakásba, Győző is játszott vele. Az egész háromnegyed óra volt, aztán ment a helyére, ott rövid idő múlva el is aludt. FONTOS! Ez reggel, a célzott tanulás végén volt! Nem ezzel kezdtük, hogy a kicsi kutyát szórakoztassuk! Ez a játék velünk, csak a bónusz jutalom, a legkedvesebb játéka, befejezésül! Nem hergeltem folyamatosan, hogy harc készültségbe jöjjön, és nem volt cél dühös kis pukkancs kutyát csinálni belőle!
Kiegészítés az íráshoz. A játékos harc kivitelezéséhez, tudni kell irányítani a kicsi kutyát. Úgy kell játszani, hogy ne legyen dühös, de azért harcoljon és nyerjen! Viszont, ne kerekedjen fölénk! Ezért nem jó, ha fáj a harapása, mert akkor önkéntelenül is sebezhetők leszünk, egy idő után meg durvák a kölyökkel. Ennek megelőzésére védő kesztyű, vagy egyéb védő ruhában kezdeményezzük ezt a játékot. Jó tudni azt a trükköt hogyan éreztessük a kutyával, hogy mi erősek és céltudatosak vagyunk.
Ez a trükk az anatómia ismerete.( csak akkor csináld, ha érted és érzed a kutyát, valóban ismered a testtájakat és azt is hogyan működnek)
A kutya fej két fő részből áll, a koponya és az orr rész csontjai. Az orr álcsontból és álkapocs csontból áll, ebben vannak a fogak. Az álcsont mozdulatlan, az álkapocs mozog (az álkapocsban vannak az alsó fogak) Ezért ha az álkapocs csontot enyhén lenyomjuk, a kutya nem tud harapni, hiszen felülről nem tud rázárni a kezünkre. Az álcsontot nem tudja akarattal mozdítani, azt csak az álkapoccsal teheti. Viszont azt helyben tartjuk. Szóval játék közben, ha nagyon harap, nem elrángatjuk, elhúzzuk a kezünket, de betoljuk a kutya szájába, enyhén lefele tartva az álkapcsát. Megszűnik a harapás, de lehet, egy picit vergődik, tiltakozik a kutya. Addig tartjuk lent enyhe kényszerrel, amíg megnyugszik, feladja a küzdelmet, akkor gyorsan elengedjük, felállunk, dobunk neki labdát, plüss állatot, hecc bőrt, vagy adunk juti falatot.
Sokkal egyszerűbb, ha nem hergeljük fel a kutyát, nem feszítjük túl! Csak annyit játszunk ilyent, amíg nálunk az irányítás! Napi egy harci játék bőven elég.Van, hogy minden igyekezetünk ellenére túlpörgetjük a kutyát, nagyon nem akar leállni néhány ilyen huzakodás után. Akkor ott kell hagyni, helyére küldeni, mert fárad, azért pörög túl. Amikor kutyatársaságba is megy, ezek a játékok már nem szükségesek, hiszen nem kell pótolni semmit. Hat hónapos kortól, meg a segéd játszhat vele harci játékot, a KUTYAISKOLÁN. A gazdának már nem kell. A gátolt harapás 4 hónapos korra kialakul egyébként, ha jól neveljük.
Nem kezdtem el szidni, nem mondogattam neki, hogy ezt ne tegyed, ne ugrálj, na, ne te rossz kutya addig nem kapsz falatot, amíg szépen nem viselkedsz! Ezzel szemben elkezdtem dobálni a falatot, hogy eltereljem a figyelmét az asztalon levő tálról. Tulajdonképpen arra jutalmaztam, hogy eltávolodik tőlem. Persze, ő mindig visszatért kapaszkodott volna fel, hogy elérje a tálat. Én tovább gondoltam, használtam az eszemet, ahelyett, hogy a kutya büntetésével lettem volna elfoglalva! Felálltam, feltettem a tálat a szekrény tetejére és máris megszűnt a kutya számára az erős inger! Nyugodtan folytattam az elképzelt tréninget, a kutya tanítását. Lekötöttem a figyelmét, hogy pozíciókat tanítottam neki. „Ül” ,”fekszik”
Ugyan ezt az elvet követem a találkozásokkor való felugrálás ellen is. Nem tanítom meg a hibás viselkedésre, mert lehajolok és csak akkor dicsérem, simogatom, ha négy lábon van. Felkészülök a találkozásra és van a zsebemben, kezemben falat, ha nagyobb megerősítésre van szükségem, mint egy simogatás. Labda, játék eldobásával is elterelhetem, mert ami gurul, mozog, távolodik, felkelti a kölyök figyelmét. Persze csak ha látja, nem a feje fölött és a háta mögött lóbálom, vagy dobom el a tárgyat. Ilyenkor ügyelek arra, hogy a tárgyat vissza is hozza, mert később az apport tanulandó feladat lesz! Figyelnem kell, hogy itt se tanítsak hibás viselkedést!
Nem kergetőzők a kutyával, boldogan szemlélve, hogy szaladgál és menekíti előlem a labdát. Azt sem nyugtázom, hogy tőlem távol ledobja és ott hagyja. Ilyen apróságokon múlik, hogy később nem kell újratanítanom amikor a tényleges vizsgaszintű kiképzéshez érünk. Ami a videóban még feltűnő, azaz jó eséllyel keveseknek tűnik fel, hogy nincs vezényszó és nem beszélek a kutyához. Tudatos, nem véletlenül alakul így.
A klikker tréning máshogy épül fel, mint a hagyományos klasszikus kondicionálással való tanulás. A vezényszó, a szó később kapcsolódik be, az egy következő tanulási szakasz lesz. Szoktam beszélni a kutyához, csacsogok, szeretgetem, de az a pihenő időben van. Engem nem azért szeretnek a kutyák, hogy tutujgatom, kényeztetem, rájuk hagyok mindent! Sokkal inkább azért, mert értjük egymást, tanítom őket, cserébe megtanulták én mitől vagyok elégedett! Nem robotok, ők is hibáznak, de az nem olyan esemény, amire állandóan emlékezni kéne és rettegni, mikor következik be újra! Nem mesélem mindenkinek, hogy mennyi rosszaságot követ el a kutya, mert nem a hibák határozzák meg őt, de sokkal inkább a jó dolgok! Pozitív megerősítés! Egy elv, ami mentén haladok. Régen tudom, hogy durvasággal, büntetéssel csak egy ideges, elbizonytalanodó, tiltakozó, hisztis kutyát nevelhetnék, így azt kerülöm. Olyan helyzetet teremtek, hogy csak ritkán kelljen kényszerítéshez folyamodni.
Vannak tilos dolgok, de annak köre szűk, viszont betartásuk kötelező! Ott nincs engedékenység, választási lehetőség. EZ A KUTYA ÉPSÉGÉT, ÉLETÉT VESZÉLYEZTETŐ helyzetek köre!
18/10/15
Mit csináljak A KUTYÁVAL, mert harap!
Nyesegetni kell a szárnyait, csillapítani a feszültséget vagy más félreértés van közöttünk, ami kiváltotta a kutya viselkedését? Döntés helyzetben vagyunk és nagy rutinnal egy pillanat alatt döntünk is. Kialakítottunk egy szokást, rendet, ahogyan a kicsi kutya nevelődik nálunk. A napi életritmusba, a család, a többi kutya közé kell beilleszteni a kölyköt, úgy, hogy maximálisan fejlődhessen, az egyéniségének megfelelően. Neveljük, formáljuk, tanítjuk, nem úgy nő fel, mint a gomba! Határozott, következetes nevelés, sok szeretettel, de legfőképpen nagy - nagy figyelemmel a kutya felé!
Nálunk a kölyökkutya nincs állandóan láb alatt, mert a kertünk több részre van osztva. Kertes házban lakunk, de a kutyák, kertben és lakásban is élnek. Az alom, a kennel, a kert hátsó részében van, az ott levő kis ház a szülőszoba. Abban cseperedik mindenki 4 hetes koráig. Onnan indulnak a "világba" , azaz hétről hétre tágul a mozgásterük. Először kerti kutyák, mert az egészséges fejlődéshez a levegő, a napfény, a mozgás, a természetes kutyalét elengedhetetlen, szerintünk. Így szépen fokozatosan ismertetjük meg a kölyköket az emberi világgal, szoktatjuk őket a lakáshoz. Családi kutyák, kísérő, sport, házőrző , jó esetben tenyészkutyák lesznek. Városi kutyák, akiknek rengeteg tanulni valójuk van.
A lakásban nyugodt viselkedést várunk, ez a hosszútávú cél. Nevelésükben az emberi szabályok megtanulására helyezzük a hangsúlyt, mert kutyaként jól tudnak működni, azt nem kell megtanítani nekik. Magabiztos, határozott, öntudatos , érdeklődő, kíváncsi, tettre kész eb, ez nálunk alap kívánalom. Innen indulunk.
Amikor velünk van nem játszunk vele, hogy jól érezze magát, de játékosan tanítjuk, közben korrigáljuk, tiltjuk is a nekünk nem tetsző viselkedést. Nem töltjük az egész napot a kutyával, ezért az egyedül maradást is meg kell tanulnia, bár igazán sosincs egyedül a szó szoros értelmében. Anyja, féltestvérei, apja, vagy nagyapja társaságában cseperedik. Nem falkában, mint inkább családi kötelékben és önállóságra is szoktatva.
Bizony én használom a költséget igénylő kényelmi megoldásokat, jó szervezéssel próbálom örömmé tenni a kutyatartást. Csinálom, ahogy nekem és a kutyáknak is jó. Például ilyen beruházás, a szoba ketrec, ami sok bosszúságtól kímél meg, de nem csökkenti a tanulni valók tárházát.
Sok-sok éve egy angol könyvben olvastam először erről a lehetőségről, míg sikerült egyet megvenni. Azóta rendületlenül használom. Nem más ez, mint a bokszban alvás.
Bent is van, a családi élet részese így, de én is tudom csinálni a dolgom, idegeskedés nélkül. Segít a szobatisztaságra nevelésben, nyugalmat, elvonulási lehetőséget ad a kutyának, saját helye, kis kuckója van, amit szeret.
Amikor büntetem a kutyát, vagy letiltok bármilyen viselkedést, nem tudom videózni, hiszen nem törekszem arra, hogy ismételjen egy rossz viselkedést! Ezzel szemben a jó, a kívánatos viselkedést állandóan ismételtetem a kutyával, mert olyan helyzetet teremtek, hogy azt sűrűn megtehesse! Az ilyen sok jó viselkedésre jutalmat is kap! MINDIG és AZONNAL. Falat, labda, simogatás, mozdulat, dicsérő hang. Kezdetben ezt a sort így együtt, majd eljutunk oda, hogy csak a szó is, egyenértékű lesz, falattal, labdával vagy bármilyen jutalommal!
Szemléletes példák.
2. A gyerek harapdálását én tiltom az első perctől! De nem haragszom, nem vagyok felháborodva, csak egyértelművé teszem, mit várok a kutyától! Ott vagyok mindig a közös játékuk közben. Kormányozom mindkettőjüket. Hamar megértik a kiskutyáink, hogy a gyerek nem játékszer! A gyerekek meg azt, hogy nem futkároznak, ugrálnak, sikongatnak a kiskutya közelében, de inkább labdát dobálnak neki, vagy jutalomfalattal kötik le a figyelmét. Fontos, hogy nem kell felpörgetni a kutyát játékkal, de inkább lassítani célszerű a gyerek társaságában. Sétákkal, szabad rohangálással kutyatársaságban lehet a feles energiáit levezetni, nem a gyerekkel való futkározásban! Attól érzi igazán jól magát a kutya, nem akkor, ha megpróbáljuk szórakoztatni a saját igényeink szerint. Sok ember képzeli azt, hogy a kutya felhúzható és kikapcsolható, igény szerint! NEM!
Kende és a kölykök. Sok-sok plüss tettem ki, ami érdekes és cipelni való, arra tereltem a kiskutyák figyelmét. A gyerek nem önmagát kínálja fel játékként! Közös játék a cél, ahol a kölyök is és a gyerek is tanul! Megtanulják, hogy nem egymás játékszerei, de ha együtt vannak, kölcsönösen figyelnek egymásra! Persze itt is kell egy irányító, ez én vagyok! Sem a gyerek, sem a kutya nem tudhatja, mi lenne a jó megoldás. Meg kell tanítani nekik!
21/05/15
Ember elleni agresszió .
Ez nem hagyományos kutyaképzés! Ez a munka vészhelyzethez van! Egy súlyos ember elleni agresszió kezelése. Ez a kutya megharapta kétszer a család 13 éves lányát és 47 öltéssel varrták össze a sérüléseit! Elaltatás előtt kapott egy esélyt a kutya. Egy profit látunk, dolgozni a kutyával, hogy felmérje az állapotát. Addig nem tud a kutyával mit kezdeni, amíg az menekülne és félelmében vissza támad, harapna, ha tudna! Az ellenállást le kell győzni, mielőtt bármilyen érdemi munka történhetne! Szép szóval, nyugalommal már csak akkor tud kommunikálni a kutyával, amikor az ember felé bizalmát vesztett kutya lenyugszik.
Itt az ember nyugodt, összeszedet, de szüksége van a fizikai és mentális erejére! A kutya harcol, védi önmagát! Szép szóval meggyőzni, hogy helyesen viselkedjen dőreség lenne, hiszen nem beszéddel kommunikálnak a kutyák! Az emberi nyelv, idegen nyelv neki! Ösztönösen és kutyául védekezik!
Hervé Pupier
A kutya nem domináns, nem akar ölni és kimerül ebben a helyzetben, pont úgy, mint az ember. A kutya nem akar ilyen lenni, az ő élete így alakult, rosszkor volt rossz helyen, nem megfelelő kezekbe került .
Félreismert, félre nevelt kutya, több év mire ilyen állapotba jut. Hervé Pupier, megpróbálta , de végül felelősséggel döntött.
Nem kell görbe hát, maga alá húzott farok. Megtolni, se kell egyiket sem!( ez egy utalás a 2015-ben kipattant történetre . Erre)
Azért, előírás a vizsgán, versenyen, mert az alá nem lehet elrejteni semmit. Sem szögeket, sem vékony madzagokat, az újkori történelemben az elektromos jeladó elrejtését is kizárja. Lazán, nem fojtóra állított nyakörvvel, láthatóvá válik, hogy hol tart a kutya kiképzése és milyen módszerrel jutottak el odáig. Valóban 1 szóra, vonakodás nélkül (már kényszerítés nélkül) képes végrehajtani az adott gyakorlatot, figyelmesen, lendületesen, koncentráltan („boldogan”) vagy csak belerángatták, erőszakkal beletették, durván belekényszerítették a feladat végrehajtásba!
A kiképzők rengeteg eszközt használnak, míg eljutnak a vizsga, versenyszintű vizsgafeladat bemutatásáig, de nem az eszköz a legfontosabb.
Ráadásul a sok évtized alatt sok változás van, volt, a módszerekben, a kiképzés tematikája változik, fejlődik. Csak nálunk reked meg a fejlődés és nem sikerül előre lépni ! ( 2015.)
07/11/14
Érvek a jutalomfalat mellett
A falat, a természetes étel szaga, amivel "megvezetjük" a kutyát a kívánt pozícióba hozzuk, kötjük hozzá a vezényszót és jutalmazzuk a falattal a kívánt viselkedést. Ez a falat lesz az elsődleges megerősítő (jutalom), a dicséret, az elégedett hangon kimondott szó vagy simogatás a másodlagos megerősítő (jutalom). A figyelmes kutya, hamar megtanulja, hogy a kezünkben levő jutalomfalat az övé lesz. A jó orrú kutya ráadásul érzi is a szagát, hiába dugjuk a kezünket a hátunk mögé. Feszülten nézi, arra fókuszál, mikor kapja már meg. A tanítás végső célja, hogy elsődleges megerősítő jutalomfalat nélkül is hajtsa végre a feladatot, ezért fokozatosan elhagyjuk a falatot, de előbb meg kell értetni a kutyával, hogy miért is nem szeretnénk, ha a kezünkben levő falat lenne számára a legfontosabb!
Hiába mondogatnánk neki, hogy jaj, hát ne nézd már, ne a falatért csináld, csak azért tedd meg, mert mondom neked, én úgy szeretném! Számára logikátlan, értelmezhetetlen, hogy változtatunk a szokásainkon és motiváció nélkül előbb-utóbb elvesztené az érdeklődését is. Fiatal, növendék kutyánál csak rövid ideig tartható fent a koncentráció, de törekedni kell rá, fokozatosan nyújtani az időt. Ez később jól jön, amikor egy éves kora körül már a tényleges, vizsgarend szerinti kiképzésbe kezdünk. Ott a formai dolgok nagy hangsúlyt kapnak. Érdemes jól lerakni az alapokat, mert a hétköznapi életben is jól jön, ha a kutya gyorsan és azonnal reagál, vonakodás nélkül hajtja végre, amit kérünk tőle!
Szóval a falat elhagyásának csak akkor van értelme, ha valóban megtanulta a kutya a vezényszót, vagy a falat helyett tudunk más motivációs eszközt bevetni. Továbbá, ha a kutya képes 10-20 percig koncentrált figyelemmel "dolgozni" elvonó ingerek mellett, bárhol, bármikor. A kora szerint erre a koncentrált, figyelemre csak felnőtt kutya képes, ha megfelelően ki is képezték a feladatra! Ezért a tanulás elején, felesleges azon töprengeni, hogy de jó lenne, ha nem lenne szükség semmire és a kutya magától mindent tudna. Nem lesz felnőtt korára sem "okosabb", ha nem fordítunk időt és figyelmet rá kölyök, növendék korban! Miért a természetes étel szaga? Az evés nagy motiváció! A kutya legfőbb érzékszerve az orra! Az ösztönök által vezérelt belső motiváció, megfelelő alap a tanuláshoz.
09/07/13
Kutyaiskola, helyes póráz kezelés
Minden iskolán és minden oktató másként magyarázza el, az oktatók beleteszik saját tapasztalataikat, meggyőződésüket-hogyan is kell. Én is eltudom mondani több formában. Meg is teszem, amikor látom szemtől szembe a gazdit, aki bár hallja, de nem érti az információt. Vagy érti, de képtelen a kutyát azonnal a mondott módon vezetni. Idegen kutyát sose veszek ki a gazdi kezéből, verbálisan magyarázom, vagy másik kutyásra irányítom a figyelmét és úgy oktatom. Saját tenyésztésű kutyáinkkal is így teszek, de a végső esetben őket ki tudom venni a gazdi kezéből, hiszen erős kapocs van közöttünk még az alomban töltött időből. Szóval, mondom és mutatom. Jaj, nagyon húz, nem bírok vele, hogyan szoktassam le erről? írtam erről sokszor mert tipikus és gyakori kérdés. Olvasd el majd ezt is , a sétákról így írtam amikor ezredszer kérdezte valaki.
A kutyának az munka, hogy rám figyel, vezényszóra végrehajt formagyakorlatokat, ügyességi feladatokat. Ezek a gyakorlatok helyettesítik a vadászatot, az élelemszerzést, ami a ragadozó állat múltjából fakadó "öröksége" ösztönös képessége a kutyának! Ebben a videóban : -katt a szövegre 'Ha megnézed a filmet láthatod hogyan vezetem pórázon az utcán szájkosárban és fegyelmezetten közlekedve. Laza pórázon, de láb mellett halad a kutya, céltudatosan haladunk. Nem lődörgök, nem bámészkodom, nem telefonálok, de még csak nem is beszélgetek senkivel. Bár nem nézek a kutyára és a kutya sem rám, azért koncentrálunk egymásra. A kezem, a hangom, a testtartásom irányítja a kutyát.