25/12/12

Figyelem, koncentráció




Kilenc és tizedik hét között. Egyre többet és többet tanulnak. Más és más környezetben is lehet gyakorolni velük. A biztos pont én vagyok és a mindenhol fellelhető ismerős szagok.


A két testvér , hasonlóan, de nem egyformán reagál az új környezetre, új szituációra. Figyelmük még rövid ideig tartható fent , kell a folyamatos megerősítés. Megerősítés = dicséret, jutalomfalat.
Ez koncentrációt, figyelmet kíván az  ember részéről, neki kell kialakítani, hogy a kutya figyelmes és koncentrált legyen! A pici gyakorlatok , mind mind a tanulás része. Nem az ül, meg a fekszik, nem is a "kiképzés" része a legfontosabb ebben a korban. Sokkal inkább a közös "munka", a közös tevékenység, tanulás, figyelem, koncentráció.

Szoros kötődés kialakítása, hiszen a kölyök, akar az embernek megfelelni, de ezt kutya módra teszi. Ő nem gondolatolvasó, nem emberi ésszel gondolkozik, nem tudja, hogy mi mit szeretnénk. Meg kell értetni vele, mi az ami jó, mi az ami helyes viselkedés! A nekünk tetsző viselkedést meg kell erősíteni ! Jutalmazni, dicsérni !
A nekünk nem tetsző viselkedést figyelmen kívül hagyni!  Ilyen fiatal korban ne a tiltásra, büntetésre koncentráljunk! Annak is meg van a szerepe és helye, de előbb "építeni" tanítani kell a kutyát, meg kell ismertetni  az ember szabályaival. Sokan követik el azt a hibát, hogy csak a hibás viselkedésre reagálnak , folyamatosan tiltanak, a jót meg tudomásul veszik. Azt gondolják, hogy a kutya tudja mi a "jó" és mi a "rossz" viselkedés.
Nem tudja ! 

Bár értelmes, gondolkozó, érzelemmel bíró lény,  de nem emberi értelemmel, érzelemmel bír, ő egy kutya! Most még kölyök kutya ! Nevelésre, tanításra, támaszra szorul. 
Ne egy elképzelt ideál kép szerint formáljuk, tanítsuk, de korának és képességeinek megfelelően!
A vizsga, a formagyakorlatok lehet az iránytű. Megmutatja nekünk, milyen feladatokban mérettethetjük meg a felnőtt kutyát, szakemberek előtt.
Aki sportolni, vizsgázni munka kutyázni szeretne csak akkor lesz eredményes, ha tisztában van a követelményekkel és a kiképzési technikákkal. A világ nagyon előttünk jár.

Ám a hétköznapi életben is kell a vonalasság, pontos és gyors végrehajtása feladatoknak! Azért tanítjuk koncentrálni, hogy a figyelmét egyre hosszabb és hosszabb ideig magunkon tudjuk tartani! Ez a ránk való figyelem teszi lehetővé, hogy bárhol, bármilyen elvonó inger mellett,  a mi irányításunk alatt maradjon a kutya. 

15/12/12

Labda visszahozása


Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad, és nem hozza vissza, vagy nem adja át, van egy nagyon egyszerű tipp: Kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Mi ne akarjuk elvenni tőle, de egy közös játékot kínáljunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a másik labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda iránt, játszunk tovább a labdánkkal, mintha nem is érdekelne minket, ő mit csinál. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk, oda dobjuk neki! 

Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, de másikat adunk neki! Ne beszélj eközben a kutyához, el is fordulhatsz! Játssz önfeledten a saját labdáddal! Később, mikor ő maga ajánlja fel a labdát, azaz hozza és köpi ki eléd, már könnyű az "ereszd " vezényszót megtanítani neki. Abban a pillanatban, ahogyan kiköpi, elhangzik az "ereszd" és kapja is a másik labdát jutalmul! Nézd a videót! Az ötlet a kutyák viselkedésének megfigyeléséből ered! A kölyökkutyák játéka adta az ötletet (nem most és nem én találtam ki) régen használjuk ezt a technikát a kiképzésben. Én most, csak levideóztam két kutya játékát, ahol ösztönösen ezt a cselt alkalmazzák. Nézd és lásd, hogyan kommunikálnak egymással a kutyák. Csere-Bere


Nem a gyengeségünket árulja el, de az eszünket dicséri, ha „cserével” tanítjuk ezt a feladatot. Hiszen a kutyanyelvet érti a kutya! Amikor az ő nyelvén magyarázzuk a kívánt feladatot, hamarabb tud a kedvünk szerint tenni!



04/12/12

Az apport tanítása


Sorolhatnám, gyűjthetném végtelenségig a videókat, módszereket, amik csak picit térnek el a tanításban. Az eltérés abban van, hogy az embernek melyik területre kell helyezni a hangsúlyt, mi az, ami nagyobb feladatnak látszik. Amelyik kutya önként és dalolva szalad a tárgyért, azt felveszi és felénk is hozza, majd kérésre át is adja, nyilván csak a formai dolgokra kell meg tanítani. Ilyenek az őstehetségek. Ám ők sem csinálnak mindent maguktól, csak egy kicsit kevesebb töprengést okoznak a gazdának. Tudja magától, nem is kell tanítani. Ritkán adódik ilyen kutya, mert amikor a legenda mögé nézünk, mindig kiderül, hogy valaki megtanította, csak mi nem láttuk, nem voltunk ott a tanítás kezdetén. 


Majd újabb módszerek....



 

Miért is mond köszönetet Edgar Scherklnek ?