23/11/11

Engedelmesség tanulás, viselkedés

Mint mindent, otthon kezdjük  és alapozzuk meg. Nevelés, játékos tanulás zajlik ebben a korban. A kiképzés, a pattogó, vezényszavakra engedelmeskedő kutya, az még odébb van. Az iskolai anyag. Azt nevezhetjük kiképzésnek, amikor a kutya egy vezényszóra vonakodás nélkül hajtja végre az utasításainkat, vagy a vizsga feladatokat. Sok gyakorlással mi még csak, most rakjuk az alapokat.


A mindennapi feladatok tanulásához, a problémamentes együttéléshez szükség van  a kutya helyes jellemének felismeréséhez. Ezért elengedhetetlen a szocializáció, sok közös élmény, különböző helyszíneken. Cél az alapengedelmesség, nyugodt séták, nyugodt, feszültségmentes hétköznapok, a bizalmon, a szoros kötődésen alapuló feltétlen engedelmesség. 
Aki hosszútávú tervvel, vizsgákat is szeretne tenni, jó ha elsajátítja a mai kiképzési technikákat és figyel a gyakorlatok kivitelezésére! Jellem felismerés nem egy elvont tudomány, csak megfigyelés, hogyan reagál a kutya a környezeti ingerekre. 
  • Idegen helyre, idegen tárgyakra, zajokra, szokatlan látványra, másik kutyára, idegen emberre, ismerősre mi a reakciója. 
  • Mennyire figyelmes, mennyire merül el a szagok világában, mennyire gyors vagy esetleg lassú felfogású. 
  • Mit történik, ha elfárad? 
  • Lefekszik, túlpörög, nyugtalan? 
Apró jelek, érdemes tudatosan szemlélni, nem csak elvárásokat támasztani a kutya felé, saját igényeink szerint. 

Kamaszodva, 7-8 hónapos kortól már magasabb követelményeket is állíthatunk. Kezdődhet a tanulás! Formagyakorlatok, alapozás, elvárások helyzetekben. Egyke kutyaként, de több kutya mellett még hangsúlyosabb, az intenzív és csak a rá figyelő, személyre szabott nevelés, tanítás. Megtévesztő, hogy új kiskutya „mindent tud”.  Látszólag problémamentesen csapattag lesz! Ez azért van, mert a kutyákat másolja, azok irányítják! Kamaszkorban ez megváltozik, mert egyre önállóbb, egyre aktívabb és bizony önérvényesítő lesz.  A rottweiler emberközeli kutya így a személyre szóló sok közös időt igényli és ezt a gazdi tudomására is hozza! Ott van lelkesedik, tolakszik, igyekszik felhívni magára a figyelmet! Főleg annak a kutyának amelyik temperamentuma élénk, figyelmes, jó munkakutya adottságokkal rendelkezik. Magas ingerküszöbbel ideális családi kutya a rottweiler, régen ilyen is volt a többség. Ám a sport kutyákat (ami tenyésztői körökben népszerű ADRK fedező kan), ma már a közepes-alacsony ingerküszöb jellemzi. Tehát ez az utódokban is nagyobb számban jellemző. Így picit feladja a leckét, ha ilyen kutyából szeretne valaki családi, nyugodt, kedvencet faragni. Meg kell találni a helyes arányt, hogy nem legyen felhúzva a kutya folyamatosan, de tanuljon meg lenyugodni. Olyan programok, ahol egyedül van a gazdival és (fejben) pihentető foglalkozásban van része. Séta, úszás, engedelmes gyakorlatok tanulása-ingerszegény környezetben. 





Evés, morgás, agreszió

Amikor haza viszel egy kölyökkutyát, az elkövetkező hetek, az megismerkedésről, a játékról, a napi rutin kialakításáról szólnak. Össze kell szokni a kutyával, ki kell alakítani számára az új szabályokat. Ez a nevelés, a szocializáció.
Nem bonyolult dolgok ezek, mégis sok embernek gondot okoz, mert sok ellentétes véleményt hall, vagy saját maga is rendelkezik néhány téves elképzeléssel.  Komoly gond és az utóbbi években a legtöbbször előforduló kérdés, probléma, hogy a kölyökkutya morog, hörög és veszélyesen agresszív. Minden fajtánál előfordul, de a rottweilernél sokkal nagyobb figyelmet kapott a kelleténél. Mindenkit rettegéssel tölt el a gondolat, hogy, ha most morog, mi lesz később, ha nagy lesz! Akkor aztán veszélyes kutyává is válik, mert a rottweiler ilyen! Sikerült elbizonytalanítani az embereket és ez a bizonytalanság rossz megoldásukat szül.
Mindenki leakarja győzni a kutyát vagy letörni, megtörni, hogy később nehogy baj legyen. Ellentétes pólusként szeretnék megnyugtatni, hogy jaj, kutyuskám ezt nem szabad, ne legyél mérges! Mindkettő hibás hozzáállás.
A kutya kommunikációs jelzésében a morgás, figyelmeztetés! Ezzel közölni akar valamit. Nem egyformán morog és némelyik rottweiler megelégedésében morgolódik. A kutyák, a rottweilerek sem mind egyformák. Van, amelyik erős karakter jellem és azért morog felsőbbrendűen, van, amelyik bizonytalanságában teszi ugyanezt. A kutyák értelmes és érzelmes lények, de az ösztöneik és a tanult viselkedésük irányítják őket.

A kutya egy meglévő ösztönkészlettel születik.  A tanulás az, ami hozzá tesz vagy elvesz ebből az ösztönkészletből. Négy hetes kortól, formáljuk és alakítjuk a kutyát, mi emberek (is) tudatosan, vagy tudattalanul. Nézd ezt a videót! A tükör és Cintarella



A 11 hetes kölyök kutya, ösztönösen morog a szemben levő kutyára ! Ő nem tudja, hogy az a tükörképe! Arra reagál, amit lát! Szemben áll vele egy kutya és feszülten nézi! Ez a kihívás, a harcra készülés jele –ezt diktálja az ösztöne,de ő még egy kölyök kutya! Nincs tapasztalata, hogy mit kell tennie, hiába szagol oda ösztönösen, szag sincs ami eligazítaná, a másik kutya is furcsán reagál, a kutyának értelmezhetetlen az esemény.  Picit hátrál  a lábamhoz, rám néz, tőlem várja a megoldást!!!  Ahogyan én viselkedem, úgy fog ő is. Így van ez az etetéssel is.  Ahogyan te viselkedsz, úgy fog ő is viselkedni, de! Tisztában kell lenni vele, hogy az étel őrzése, birtoklása, szintén ösztönös cselekvés!



Nézd az öthetes kutyát! Kap egy sült csirkecombot. Sose látott még ilyent, nem tudja, mit kezdjen vele. Szagolgatja, nyalogatja. Semmi gondja nincs vele, amikor odanyúlok! Hiszen mindig én adom neki az ennivalót, sose vettem még el tőle, miért is féltené? Nincs testvére, ők se fenyegették, nem kellett harcolni az ételért! Eddig még az anyjával se! Mivel tápot evett eddig, ez a szag és a hús maga is furcsa neki. Az anyja helyett, megmutattam mit kezdhet a hússal! Eltörtem, pici falatokra szedtem, hogy enni tudja. Rá is jött, hogy ez finom! Megsimogattam. Pici morgással jelezte, hogy hagyjam abba!


De én nem hagytam, de egyre jobban és határozottabban simogattam! Ő erre válaszul egyre erősebben és egyre agresszívebben hörgött. Én provokáltam ki, hogy egyre nyugtalanabb legyen! Nem lett volna igazságos büntetni a saját hibámért! Így inkább kuncogtam és békén hagytam, egyen nyugodtan. Ott álltam mellette, de nem beszéltem hozzá, nem tornyosultam fölé és ideges hangon sem próbáltam szidni, amiért morgott rám. Amikor megette elhívtam egy lépést hátralépve, és adtam még falatokat neki kézből.  Így megtanulja, hogy tőlem nem kell féltenie az ennivalóját, de én vagyok az, aki még adhatok neki.
Amikor tálban kapja az ennivalót, ugyan ez történik. Mellette állok, de nem beszélek, nem nyúlok a kutyához, az ételhez sem. Amikor megette elhívom a táltól, elvonom a figyelmét egy picit gyorsan felemelem a tálat, teszek bele néhány falatot, majd tartom a kezemben a tálat és kínálom neki. Megeszi, elviszem a tálat. Majd visszamegyek és picit játszom vele, megdögönyözöm és megsimogatom. 
Ezt minden evésnél „eljátsszuk” 4-5 ször, majd háromszor, majd kétszer egy nap. Így mire felnőtt kutya lesz, döntően megbízik bennem és nem kell harcállásban megennie a vacsorát!
 

20/11/11

Karakter tesztek


"Az alkalmassági, viselkedési karaktertesztek a kynológiában azt hivatottak elősegíteni, hogy a tenyész-, szolgálati, sport-, munka- és vadászkutyák szelekciója minél hatékonyabban szolgálja az adott célkitűzéseket. Az erre irányuló próbálkozások régmúlt időkre tekintenek vissza.
Az első próbálkozást (Hutchison, 1934) azonban egészen a 80-as évekig hosszú szünet követte. Ekkortól viszont többen is sikerrel dolgoztak ki különféle teszteket (Bodingbauer, 1980; Goddard/Beilharz, 1982/83; Seiferleund Leonhardt, 1984; Wilsson/Sundgren, 1997; Slabbert/ Odendaal, 1999; Bradshaw/-Goodwin, 1999; Rüfenacht, 2002; Svartberg/Forkman, 2002; Saetre, 2005; Jones/Gosling, 2005). Ezek a tesztelési lehetőségek a mai napig jól használhatók, és kivétel nélkül arra irányulnak, hogy lehetőleg nagy pontossággal felmérhető és meghatározható legyen, hogy az adott kutya egy-egy előre meghatározott használati célnak megfelel vagy nem felel meg."
Fordításban tíz éve OLVASTAM ,ezt a karakter tesztet, sok elemre rábukkantam, amit mi is csináltunk a saját almainkban, tudományos kutatási szándék nélkül, csak úgy ráérezve a tenyésztés során. Cikkekben, etológiai tárgyú filmekben sok érdekes kutatási téma, vélemény megjelent, ami mindig elgondolkozásra késztetett, így hamar szokásommá vált a kölykök viselkedésének megfigyelése.
Mindig, nagyon örültem, ha egy cikket újra olvashattam , és összevethettem a saját tapasztalataimmal. A kutya.hu oldalon sok kiváló írás van/volt, ezért az eredeti oldalt linkelem(2021). 
Mivel mi munkakutyát tenyésztünk, kerestük,  a lehetőséget, hogy a lehető legkisebb csalódás érjen bennünket, amikor pályára lépünk. Akkor is így van, ha a cél és a pálya nem nemzetközi porond, versenyzés, magasztosan megfogalmazott célok. „Csak” a kutyaiskola, a napi élet, ahol a kutyának megfelelni kell! Nem csak, úgy ahogyan képes rá, de úgy ahogyan én szeretném, magabiztosan, jó kedvűen, görcsölés nélkül, de azért meggyőző teljesítményt mutatva.

A tesztelést megelőzi az alomban való gondoskodás, erről is ajánlok egy írást  Szintén az eredeti oldalra való hivatkozással. Én magam nem használok tesztet a kutyák értékeléséhez, a kiválasztáshoz sem. Sok-sok éves tapasztalatom, önismeretem alapján tudom milyen kutyát szeretnék, nekem milyen kutya való. Mivel sokadik generációs saját tenyésztésű, saját nevelésű kutyáink vannak, biztonsággal felismerem a viselkedésjegyeket. Kezdő kutyás, kezdő tenyésztőnek viszont segítség lehet , támpontot ad, ha megismerkedik a karakter tesztekkel, avagy elvégzi azokat. Kezdetben én is sokat jegyzeteltem, végig kísértem a kutyák fejlődését. Ma is megteszem. Ma már képpel, videókkal, írásokkal is kitudom egészíteni, a net-segítségével közzé is teszem .
Erre egy új blogot készítettem. http://kolyokkutya.blog.hu/